Postupy při nesprávné identifikaci vzorku nebo žádanky

 

 

Postup laboratoře při nesprávné identifikaci  biologického materiálu - rutinní požadavky

Při nedostatečné identifikaci pacienta na biologickém materiálu se analýza neprovádí. Žádanka s popisem nedostatečné identifikace biologického materiálu a s podpisem vedoucího pracovníka se archivuje trvale. Odesílající subjekt obdrží informaci o odmítnutí nesprávně identifikovaného biologického materiálu.

 

Postup laboratoře při nesprávné nebo neúplné identifikaci na žádance - rutinní požadavky

Při nedostatečné identifikaci pacienta na žádance, nebo při rozporu identifikace na žádance a biologickém materiálu, se materiál na OKB upraví pro skladování (centrifugace krve, odlití, případně stabilizace moče) a uskladní nejdéle 72 hodin s ohledem na požadované typy vyšetření - je-li to z hlediska typu materiálu a požadavku možné. Pokud je k dispozici údaj o odesílajícím oddělení a alespoň základní identifikace nemocného, je možné telefonicky vyžádat kompletní žádanku nebo doplňující údaje. Pokud není požadující subjekt telefonicky dosažitelný, laboratoř odešle výsledkový list obsahující informaci o požadovaných vyšetřeních s textem požadujícím dodání nové žádanky s úplnou identifikací pacienta. Není-li k dispozici údaj o odesílajícím oddělení a alespoň základní identifikace nemocného, materiál se neanalyzuje a likviduje, žádanka se trvale archivuje.

 

Postup při nesprávné identifikaci pacienta na žádance nebo na biologickém materiálu v laboratoři - akutní (statimové) požadavky

Při nedostatečné identifikaci na žádance, při nedostatečné identifikaci biologického materiálu nebo při rozporu identifikace na žádance a biologickém materiálu je okamžitě kontaktováno odesílající oddělení, současně je donesený materiál na OKB upraven pro skladování (centrifugace krve, odlití, případně stabilizace moče), a požadované vyšetření je provedeno až po nápravě nesrovnalostí oddělením.

Pokud není schopno oddělení provést jednoznačnou identifikaci doneseného materiálu, požadovaná vyšetření nejsou provedena a je požadován nový odběr včetně žádanky na vyšetření se všemi náležitostmi.   Požadavkový list (žádanka)  se předá vedoucímu laboratoře (s upřesněním problému), který osobně nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka řeší problém nejbližší pracovní den.

 

 

 

O všech případech, popsaných výše, jsou provedeny záznamy do „Knihy odmítnutých vzorků“.